Atok 18 cucu berbasikal pusing Semenanjung

Gambar Hiasan

KOTA BHARU – Seorang atok yang mempunyai 18 cucu berhasrat mencipta rekod peribadi dengan mengelilingi Semenanjung Malaysia dengan berbasikal bagi menggalakkan kesedaran pentingnya menjaga kesihatan.
Wan Hashim Wan Mahmood, 68, dari Jalan Telipot di sini berkata beliau akan memulakan perjalanan solo itu sejauh kira-kira  2,000 kilometer pada Ahad ini dari rumahnya dengan menjelajah negeri-negeri pantai timur sebelum meneruskan perjalanan ke selatan dan utara.
Bapa enam anak berusia antara 28 dan 41 tahun itu berkata beliau akan memasuki Singapura, jika dibenarkan, sebelum ke Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Pulau Langkawi dan Padang Besar, Perlis.
“Saya akan pulang menaiki keretapi dari Songkhla, Thailand ke Sungai Golok sebelum kembali ke Malaysia melalui pintu sempadan di Rantau Panjang, Pasir Mas.

“Saya jangkakan perjalanan ini mengambil masa antara 20 dan 30 hari, bergantung kepada keadaan…saya sediakan kira-kira RM3,000 untuk cabaran ini,” katanya kepada Bernama hari ini.
Mengenai penginapan, Wan Hashim berkata beliau akan berehat di balai polis, jika diberi kebenaran, atau masjid.

Bekas pekerja swasta itu giat menjalani latihan dengan mengayuh basikal  kira-kira 30 kilometer sehari selama tiga jam dari Kota Baharu ke Pasir Mas sejak seminggu lepas.
“Walaupun sudah berumur, namun kesihatan saya masih baik dan tidak mempunyai penyakit kronik,” katanya yang turut menjangka untuk mengayuh sejauh 70 kilometer sehari dalm cabaran itu.
Walaupun mendapat tentangan daripada isteri dan beberapa anaknya, Wan Hashim berjanji akan menamatkan cabaran itu dengan sempurna.
Menurutnya beliau sukakan cabaran dan pernah menaiki basikal bersama-sama rakannya ke Terengganu, Pahang, Johor dan Kuala Lumpur ketika berumur 15 tahun.  sumber.– BERNAMA

Categories: