Awas Kayuhan Kemarau



Dalam musim kemarau, dengan keadaan cuaca yang panas dan kering maka akan mempengaruhi berbagai aspek kehidupan, seperti tahap kemalasan terlampau , kurang selera  makan , outdoor sikit basah badan bagai terjun dalam kolam dan tak kurang juga dengan masalah kesihatan.
Menjaga kesihatan supaya tubuh tetap sihat pada musim kemarau ini sangat penting karana kalau terlanjur sakit, kos perubatan pula nak kena sara, bahkan tidak banyak dapat melakukan aktiviti luar.
Menurut Pakar musim Kemarau, berbagai penyakit yang biasa terjadi pada musim kemarau antara lain penyakit isfa (insfeksi saluran nafas bagian atas).
Selain itu penyakit mata seperti mata menjadi merah dan diare,
Kayuhan Offroad byk ceritanya dari kayuhan road karana dalam musim kemarau ini cuacanya panas dan kering sehingga banyak debu yang menyebabkan banyak virus beterbangan bersama debu, akibatnya kebarangkalian menimbulkan penyakit isfa maupun penyakit mata adalah tinggi, namun pemakaian cermin mata atau gogel mengurangkan risiko berkenaan.
Gejala utama orang yang terinfeksi penyakit isfa adalah batuk, pilek, demam, nyeri telan yaitu kalau menelan tenggorokan terasa sakit, dan badan terasa kurang sedap. Untuk mengurangkan peratusan dari penyakit isfa perlu memperbanyak minum air putih, minimum sehari 8 gelas atau 2 liter .

Categories: