Gunung Jerai Fun Ride

Tarikh : 1.9.12
Masa : 8.45am
Tempat berkumpul : Kaki Gunung Jerai
Rider : all Gerek Ilp Jitra with Balik Pulau Rider


        Gunung Jerai , gunung tertinggi di kedah dan yang tertinggi antara negeri-negeri di utara semenanjung.. dengan ketinggian 1217m dari aras laut.. ia menjadi destinasi pelancongan yg terkenal disini.. pelancong yg datang dengan berbagai tujuan, antaranya yg paling popular sering kita dengar " menikmati suasana nyaman gunung " menyaksikan matahari terbit dan terbenam" dan macam-macam la..
         Gerek ILPjitra tidak melepaskan peluang untuk menikmatinya disamping tujuan lain untuk mengukur ketahanan, keteknikalan berbasikal mendaki gunung jerai melalui jalan raya yang berjarak 12km dari kaki ke puncak gunung ( hotel regency). untuk pengetahuan semua jalan ke puncak gunung ditutup untuk pengangkutan awam berikutan tanah runtuh di KM7.1, hanya pengangkutan hotel regency dan pekerja pembinaan saja dibenar. kira-kira di KM2 1 Pos pengawal berpalang di letak untuk mengawal kemasukan pengunjung. hanya pengunjung yg kebanyakan bersukan saja dibenarkan masuk dimana sebarang kecelakaan adalah dibawah tanggungan sendiri.. "jadi pemberita la pulak."

acara memasang basikal di kaki gunung

Dalam pendakian berbasikal ini, ia nya disertai oleh 8 org yakni  blogger , deris , pak ku , abg lie , pirdaus, zul n abg sarid dari team gerek ilpjitra dan farhan dari team balik pulau..
      team ni berpecah kepada 2 kelompok setelah sampai di KM2 dimana team laju sikit dihadapan deris, pak ku n farhan n team slow sikit dibelakang. sebab tu gambar team slow sikit ni banyak.. hahaha

gambar 1 - menikmati suasana di KM3
gamgar 2 & 3 - berada di batu aras 479m dari aras laut sebagai bukti dah sampai

                                                                                   
gambar 1 - blogger test suhu air
gambar 2 - berada di hadapan muzium G.jerai
gambar 3 - relaks serta mandi manda di Hutan Lipur Sg teroi.










 Team gerek di area Hotel Regency
Masa terpantas di julang oleh farhan dgn 1j15m diikuti dgn pak ku 1j30m , deris 1j50m dan selebihnya 3 jam ... hahaha

kelompok hebat sedang menikmati suasana serta minuman ( Teh tarik RM5) di hotel sementara menunggu 5 org lagi








setelah turun kami dihidangkan dgn hidangan special dari  Abg lie yg menyediakan makan tengahari.. tima kasih banyak2 kepada Abg Lie n Kak Nor kerna bersusah payah bangun awal pagi.

perut pun dah kenyang, tiba masa kena buat acara last .... bukak n masuk basikal dlm van... blogger gantung kat rack keta jaaa...





byk lagi gambar akan menyusul

Categories: